Doświadczenie, duża wiedza, umiejętności interpersonalne – to jedne z wielu cech, jakie powinien mieć dobry lider. Jednak nie każdy, kto zapracował na wysoką pozycję w firmie, kto jest dużym wsparciem merytorycznym i z łatwością nawiązuje kontakty, nadaje się na managera. Dowiedz się, jakie jeszcze cechy powinien mieć lider, by reszta zespołu mu ufała i czuła się przy nim bezpiecznie.
Jakie cechy osobowości i charakteru powinien mieć każdy lider?
Wspomnieliśmy już o doświadczeniu i wiedzy, które pracownik zdobywa na przestrzeni miesięcy i lat, pracując w jednej branży, w jednej firmie, a nawet w jednym zespole. Jednak aby koordynator zespołu mógł sprawnie wykorzystywać je w swojej codziennej pracy, powinien spełniać jeszcze inne kryteria. Przede wszystkim dobry lider cechuje się spójnością wewnętrzną. Ma określony system przekonań i zawsze postępuje etycznie. Podwładni zawsze wiedzą, czego mogą oczekiwać od szefa, dzięki czemu nie mają obaw co do słuszności oceny ich pracy. Spójność wewnętrzna pomaga także liderowi być sprawiedliwym i wszystkich traktować tak samo.
Dobry lider powinien być także odważny – odwaga potrzebna jest do wdrażania innowacyjnych pomysłów, a także do obrony pracowników, gdy pojawia się konflikt na linii zespół-zarząd. Odwadze musi towarzyszyć pokora, ponieważ tylko dzięki niej lider potrafi przyznać się do winy i naprawić swój błąd. Pokora jest również niezbędna, by być wymagającym nie tylko wobec zespołu, ale również wobec siebie.
Mało kto zdaje sobie sprawę, jak ważną cechą u lidera jest optymizm. Niemal zawsze uśmiechnięty, pozytywnie nastawiony do ludzi i świata, otwarty na nowe pomysły przywódca zaskarbia sobie serca innych, którzy chętniej dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Oczywiście optymizm musi iść w parze z realną oceną sytuacji, ale tylko optymista znajdzie w sobie na tyle dużo odwagi, by iść pod prąd.
Kompetencje dobrego lidera – jakie jeszcze cechy powinien mieć lider?
Oprócz określonych cech charakteru i osobowości, dobry lider powinien mieć także kompetencje, które sprawiają, że kierowanie zespołem specjalistów przynosi określone efekty. Wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia z przywództwa pozwalają rozwijać kompetencje miękkie, jednak lider powinien mieć pewne predyspozycje do kierowania zespołem.
Skuteczny w działaniu manager musi być elastyczny, dzięki czemu zawsze znajduje rozwiązanie w sytuacji kryzysowej. Oczywiście dobry lider konsekwentnie realizuje cele, ale w sytuacji kryzysowej znajduje rozwiązania i wprowadza potrzebne zmiany. Lider powinien także optymalizować nowe procedury, które pomogą rozwiązać kryzys, a nawet przekuć go w sukces.
Kierowanie zespołem wymaga także dobrej organizacji pracy – lider musi nie tylko planować pracę całej grupy i poszczególnych jej osób, ale także pamiętać o wielu dodatkowych zadaniach, o których często dowiaduje się w trakcie projektu. Tylko dobra organizacja pracy oraz komunikatywność lidera na najwyższym poziomie pozwoli mu zapanować nad często wdzierającym się do pracy chaosem. Przy czym komunikatywność należy rozumieć nie tylko jako swobodę wypowiedzi na forum, ale także jako umiejętność słuchania. Dobry lider potrafi słuchać i wyciągać wnioski, dzięki czemu pracownicy mu ufają i przychodzą do niego zarówno z nowymi pomysłami, jak i problemami.
Wszystkie te cechy sprawiają, że sam lider oraz jego podwładni wyznaczają sobie cele i konsekwentnie do nich dążą. Ponadto manager dba o dobrą atmosferę w pracy i przyczynia się do tego, że praca daje ogromną satysfakcję. Korzyści z takich warunków pracy płyną dla wszystkich: dla lidera, dla pracowników i dla firmy.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Stibitz.