Społeczna odpowiedzialność biznesu – co to jest CSR i jakie są realne korzyści odpowiedzialnego bizesu? Cz. II

społeczna odpowiedzialność biznesu

W poprzedniej części wyjaśniliśmy, czym tak właściwie jest społeczna odpowiedzialność biznesu i dlaczego niesprawiedliwe i szkodliwe są zarzuty wobec odpowiedzialnych społecznie firm, które oskarża się o działania czysto PR’owe. Społeczna odpowiedzialność biznesu łączy się z dodatkowymi kosztami i dużym zaangażowaniem pracowników oraz właścicieli firm. Jak społeczeństwo odczuwa działania CSR i jakie korzyści zauważają firmy je wdrażające?

CSR a lokalna społeczność – jakie korzyści dla miejscowej ludności?

W zależności od rodzaju podejmowanych działań społeczność lokalna może być mniej lub bardziej ich świadoma. Nic dziwnego, że firma, która się ich podejmuje, chciałaby być kojarzoną z wolontariatem lub każdą działalnością na rzecz ochrony środowiska. Całe szczęścia media coraz chętniej udostępniają taką informację za darmo. Jeszcze do niedawna dochodziło do takich sytuacji, że logo firmy na koszulkach pracowników lub osób biorących w wydarzeniach było niewidoczne podczas transmisji np. w lokalnych wiadomościach.

Korzyści z działań CSR są dość oczywiste. Jeśli firma przeprowadza badania, część lub wszystkie dzieci w regionie poddawane są darmowym badaniom. Jeśli prowadzone są kursy z ecodrivingu, jest szansa na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, a każdy kierowca ma szansę na realne oszczędności.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – jakie korzyści dla firmy przynoszą działania CSR?

Ciężka praca i nakłady finansowe, jakie wiążą się z działalnością CSR, dają wymierne korzyści dla samej firmy. Dzięki CSR firma staje się bardziej rozpoznawalna, szczególnie na lokalnym rynku. Część konsumentów chętnie wspiera polskie oraz lokalne marki, a także nagradza te, które wysiliły się i zrobiły coś pożytecznego dla regionu.

Firmy, które mogą poszczycić się działalnością w zakresie CSR, cieszą się większym zainteresowaniem wśród klientów biznesowych oraz potencjalnych wspólników. Przedsiębiorstwa otrzymują także nagrody dla firm, dzięki którym łatwiej znaleźć im partnerów do prowadzenia działań CSR w przyszłości.

Społeczna odpowiedzialność biznesu a PR wewnętrzny

Jeszcze większe korzyści odpowiedzialne społecznie firmy zauważają, jeśli chodzi o budowanie relacji i dobrej atmosfery wewnątrz firmy. Nie bez znaczenia jest fakt, że społeczna odpowiedzialność biznesu wiąże się bezpośrednio z zachowaniem najwyższych standardów nie tylko produkcji (czy oferowanych usług), ale także z poszanowaniem praw człowieka. Pracownicy dość jednogłośnie mówią, że w firmie, która aktywnie realizuje założenia w ramach społecznej odpowiedzialności, pracownicy mają większe prawa i czują się z firmą związani. To z kolei przekłada się na konkurencyjność firmy na rynku pracy – w takiej firmie chcą pracować najlepsi specjaliści.

Nawiązując do działań PR’owych, specjaliści od Public Relations podkreślają, że najlepszym ambasadorem marki jest zadowolony pracownik firmy. I właśnie takimi ambasadorami są pracownicy firmy, w której dba się o przyjazne środowisko pracy i rozwija działalność pro bono.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*