O tym, że kolejka do kasy to doskonała okazja, by klient kupił produkt spoza listy, wiedzą już chyba wszyscy. Lodówki z napojami czy ekspozytor z batonami i gumami do żucia to tylko część materiałów POS, które wykorzystywane są w złotej strefie do zwiększenia sprzedaży. Jak zorganizować złotą strefę i czego należy unikać?
Produkty impulsowe – co warto umieścić w złotej strefie?
Złota strefa rządzi się swoimi prawami. To bardzo cenna przestrzeń, dlatego należy przemyśleć, co warto w niej umieścić. Ponieważ klienci teoretycznie dokonali już wyborów, jest to okazja, by skłonić ich do dodatkowych zakupów. W złotej strefie najłatwiej więc sprzedać drobne, tanie produkty, których klienci nie planowali kupić.
Artykuły spożywcze, takie jak batony, gumy do żucia oraz schłodzone napoje w puszkach lub małych butelkach mogą nie być atrakcyjne podczas przechadzania się alejkami między półkami. Gdy klient spędzi w sklepie już jakiś czas, a przyjdzie mu odstać w kolejce jeszcze kilka lub kilkanaście minut, może poczuć głód lub pragnienie.
Produkty impulsowe to też te artykuły, o których łatwo zapomnieć. Startery do telefonów, baterie czy tabletki na ból głowy. W zależności od strategii, a przede wszystkim od wielkości przestrzeni, zagospodarujmy miejsce przy kasie właśnie produktami impulsowymi.
Display reklamowy, dyspenser, potykacz – jakie materiały POS pomogą nam zorganizować złotą strefę?
Wykorzystywanie materiałów POS pomaga nam zwiększyć sprzedaż i zwiększyć rozpoznawanie marki. Jednak nieumiejętne dysponowanie różnego rodzaju materiałami reklamowymi może także przynieść odwrotny rezultat. Pamiętajmy, by nie przesadzić z ich ilością. Materiały POS powinny być estetyczne, wykonane z dobrych jakościowo tworzyw. Nie mogą one przeszkadzać klientom w poruszaniu się po sklepie, również w złotej strefie. Sztuką jest dobrać takie materiały POS, które przyciągają uwagę, ale jednocześnie nie męczą i nie drażnią.
W złotej strefie można ustawić display reklamowy, na którym umieścimy słodycze i słone przekąski. Materiały POS warto też dopasować do sezonu. Latem postawmy małą lodówkę z napojami i lodami, a zimą wieszak z torbami prezentowymi, o których kupnie zapomni na pewno niejeden klient.
Promocja firmy, informacja o programie lojalnościowym w złotej strefie
W złotej strefie możemy naszym klientom przypomnieć o aktualnych promocjach oraz zaprosić do zapisania się do programu lojalnościowego. W tym celu można wykorzystać potykacze lub pole sign (bociany) z plakatami zawierającymi najważniejsze informacje. Te praktyczne materiały POS umożliwiają zmianę plakatów, gdy zmieni się promocja.
Lada sklepowa jako złota strefa
Również mały sklepik posiada swoją złotą strefę. Jeśli prowadzimy sklep z herbatami i kawami, rzadko spotykamy się z kolejkami w naszym sklepie. Klienci jednak muszą chwilę poczekać, aż odważymy odpowiednią ilość herbaty i zmielimy kawę. Wtedy powinniśmy zająć klienta rozmową, opowiedzieć mu o sposobach parzenia zielonej herbaty oraz o nowościach w ofercie.
W tym celu wykorzystajmy materiały POS na ladę: dyspensery z ulotkami, bilownicę czy ekspozytory. Pamiętajmy, że klient będzie miał chwilę, by dokładnie im się przyjrzeć, dlatego dbajmy o ich estetykę – codziennie wycierajmy je z kurzu i sprawdzajmy, czy nie skończyły się ulotki.