Załóż nową firmę – czy każdy przedsiębiorca musi mieć firmową pieczątkę?

pieczątki firmowe

Niegdyś założenie własnej działalności gospodarczej wiązało się z dopełnieniem wielu formalności, przez które nie każdy potrafił przebrnąć. Jednak od 2011 roku procedury uległy uproszczeniu, co zauważają sami przedsiębiorcy. Konto firmowe, pieczątki firmowe, opłaty – o czym musimy pamiętać, otwierając własną działalność gospodarczą?

Założenie działalności gospodarczej krok po kroku

Pierwszym krokiem do założeniu własnej firmy, będzie rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Ministra Gospodarki. Jeżeli wybierzemy działalność w formie spółki, koniecznie będziemy musieli zarejestrować działalność w KRS. Dodatkowo należy dokonać zgłoszenia w ZUS. Jeżeli biznesmen chce zostać podatnikiem VAT – wtedy powinien złożyć zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT w urzędzie skarbowym. Procedurze rejestracyjnej w urzędach towarzyszy kilka istotnych czynności takich, jak: założenie rachunku bankowego przez przedsiębiorcę oraz wyrobienie pieczątki firmowej.

Czy rzeczywiście posiadanie i posługiwanie się pieczątką firmową przez biznesmena jest konieczne?

Żadne regulacje prawne nie nakładają na przedsiębiorców obowiązku wyrabiania pieczątki firmowej. Jeśli ktoś więc ma dużo samozaparcia, poradzi sobie bez pieczęci, ale nie będzie to zadanie łatwe. Urzędnicy w Urzędzie Skarbowym oraz pracownicy banku wymagają, by przedsiębiorca przystawił taką pieczątkę firmową do różnego rodzaju dokumentów. Można jednak poprosić, by pokazali zapis prawny, który narzuca na przedsiębiorców posiadania takiej pieczątki, który – jak już wspomnieliśmy wcześniej – nie istnieje. W takiej sytuacji oczywiście nie będziemy musieli wykazać się firmową pieczątką. Pamiętać należy, że przez taką procedurę będziemy musieli przejść każdorazowo, dlatego warto jednak pieczątkę firmową wyrobić.

Pieczątki są wyjątkowo użyteczne w momencie wystawiania dokumentów  w dużej liczbie, przy powtarzających się danych podmiotu je wystawiających. W tym przypadku skorzystanie z pieczątek przekłada się na dużą oszczędność czasu, który poświęcimy na każdorazowe wystawienie dokumentu. Drugim ważnym udogodnieniem jest ułatwienie weryfikacji danych podmiotu, który wystawia dokument w momencie, kiedy podpis wystawcy jest niedbały i nieczytelny.

Są też sytuacje, gdy pieczątka jest niezbędna – np. na dokumentacji medycznej. Każde zwolnienie lekarskie, recepta czy skierowanie musi być opatrzone podpisem i pieczątką lekarza oraz pieczątką instytucji, czyli poradni, szpitala, kliniki.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*