O skuteczności reklamy staraliśmy się przekonać w poprzedniej części artykułu. Spoty reklamowe wciąż docierają do dużej grupy odbiorców – a nawet do coraz większej. Najlepsze reklamy mają doskonałe osiągi, a po emisji takich filmów reklamowych rozpoznawalność marki znacząco wzrasta. Jednak zrealizowanie dobrej telewizyjnej kampanii reklamowej wiąże się z dość dużymi wydatkami. Ile kosztuje reklama w TV i czy koszty reklamy telewizyjnej się wracają?
Jak mierzyć skuteczność reklamy telewizyjnej?
Wskaźników pomiaru skuteczności reklamy jest kilka. Przede wszystkim wyniki kampanii reklamowej możemy badać względem:
- Atrakcyjności – czy reklama przyciąga uwagę i zachęca do zapoznania się z jej treścią?
- Efektywności – czy i w jakim stopniu emisja reklam przyczyniła się do wzrostu sprzedaży?
- Skuteczności – czy potencjalni klienci kierowali się treścią reklamy podczas zakupów i na jej podstawie dokonywali wyborów?
Przypomnijmy jednak, że bezpośrednim celem reklamy nie zawsze jest zwiększenie sprzedaży. Czasami kampanie reklamowe ocieplają wizerunek firmy, budują świadomość marki i – choć również w tych przypadkach chodzi o polepszenie wyników sprzedażowych – efektywność i skuteczność reklamy zdecydowanie trudniej jest zmierzyć.
Każdy właściciel firmy i każdy marketingowiec powinien jednak pamiętać, że nagranie spotu reklamowego i jego emisja nawet w najlepszym czasie nie gwarantuje zwiększenia sprzedaży czy choćby zainteresowania wśród potencjalnych klientów marki. Skuteczność reklamy zależy od wielu czynników:
- Jakości spotu reklamowego
- Dopasowania przekazu do targetu
- Częstotliwości emisji reklamy
- Odpowiedniego doboru kanałów
- Połączenie emisji reklam w telewizji z promocją firmy w innych kanałach
- Jakości i ceny sprzedawanego towaru lub świadczonych usług
- Jakości obsługi klienta
- Konkurencyjność branży
- Sezonowość branży
Widzimy, że sukces firmy zależy nie tylko od dobrej reklamy, chociaż faktycznie reklama jest dźwignią handlu. Klienci coraz większą uwagę zwracają na jakość obsługi klienta i jakość świadczonych usług, oczywiście niezmiernie ważny jest stosunek jakości do ceny oraz konkurencyjność branży.
Ile kosztuje reklama w TV?
Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Koszt reklamy telewizyjnej uzależniony jest od:
- Formy reklamy – animacja, reklama z aktorami, z celebrytą
- Długość reklamy
- Stacji, w których będzie emitowana reklama
- Czasu emisji reklamy
- Częstotliwości emisji
Koszty związane z reklamą telewizyjną wiążą się zarówno z nagraniem reklamy, jak i z jej dystrybucją. Nie zawsze emisja w najgorętszym bloku reklamowym się opłaca. Czasami lepiej zdecydować się na emisję reklamy w stacji branżowej lub na częstszą emisję, ale w „tańszym” bloku reklamowym. Aby zoptymalizować koszty kampanii reklamowej, należy sprecyzować, do kogo kierujemy reklamę i jaki efekt chcemy uzyskać.
Pamiętajmy też, że istnieją różne sposoby dotarcia do potencjalnych klientów. Widzowie mogą widzieć naszą reklamę w każdym bloku reklamowym lub tylko w wybranych blokach, ale na przestrzeni wielu tygodni. Od reklamy możemy dać naszym klientom odpocząć, by powrócić tym samym spotem po dłuższej przerwie.
Mimo że 20 sekund reklamy w przerwie meczu reprezentacji Polski lub nowości filmowej może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych, promocja w telewizji nie jest zarezerwowana jedynie dla największych firm. Umiejętnie zaplanowana kampania reklamowa w telewizji może opłacać się nawet małym, rodzinnym firmom. W końcu każdy lider w swojej branży ponosi koszty związane z inwestycją w firmę, jaką niewątpliwie jest również reklama w telewizji.
Tagi: ile kosztuje reklama w tv?; reklama dźwignią handlu, produkcja spotów reklamowych