Handel w internecie może się jawić jako prosty sposób na biznes. Sprawia to, że do e-commerce coraz częściej trafiają osoby bez specjalistycznej wiedzy w zakresie sprzedaży czy marketingu. Może to skutkować np. problemami w dopasowaniu oferty do grupy docelowej. Pomocne w ich rozwiązaniu może być natomiast określenie tzw. buyer persona. Co to takiego i dlaczego jest tak ważne?
Buyer persona – co to jest?
W biznesie bardzo ważne jest to, do kogo kierujesz swoją ofertę. Tylko wówczas możesz ją dopasować do potrzeb odbiorcy, co pozwala odnieść sukces sprzedażowy. Dlatego bardzo popularne jest pojęcie grupy docelowej, które określa cechy klientów marki. Buyer persona idzie jeszcze dalej – jest to bowiem personifikacja tzw. klienta idealnego. Jest to fikcyjna reprezentacja typowego odbiorcy danej oferty. Może też posłużyć do zobrazowania pewnych segmentów rynku.
Buyer persona a segmentacja rynku
Niejednokrotnie zdarza się, że danym produktem lub usługą może być zainteresowanych kilka typów klientów. Np. ofertą sklepu z wyposażeniem wnętrz mogą być zainteresowane zarówno osoby prywatne urządzające swoje mieszkanie, jak i profesjonaliści (np. projektanci i dekoratorzy), którzy tworzą koncepcje aranżacji wnętrz czy scenografie. Są to dwa bardzo różne typy klientów, które mają różne potrzeby, oczekiwania i wyobrażenia. Oznacza to, że trudno jest stworzyć spójny przekaz marketingowy, który trafi do obu grup. Wówczas zaleca się zastosowanie segmentacji, czyli podzielenia grupy docelowej na podgrupy o określonych cechach czy potrzebach. W powyższym przykładzie dzięki temu można by stworzyć osobną strategię komunikacji dla projektantów, a osobną dla klientów indywidualnych. To z kolei wpływa na ich skuteczność.
Buyer persona dodatkowo pomaga określić wydzielone segmenty rynku i zobrazować cechy „idealnych klientów”. Jest to bardzo przydatne narzędzie, ponieważ określa nie tylko cechy demograficzne, ale również motywacje zakupowe, potrzeby oraz problemy, które mogą być rozwiązane dzięki ofercie marki. W związku z tym pozwala zrozumieć potencjalnego klienta i to, czym kieruje się przy podejmowaniu decyzji.
Buyer persona w marketingu – dlaczego warto?
Dlaczego warto tworzyć buyer persony i stosować je w marketingu? Ponieważ jest to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie skuteczności działań i wypracowanie przewagi konkurencyjnej. Odpowiednie dopasowanie przekazu marketingowego pozwala bowiem zwiększyć rozpoznawalność marki i sprzedaż oraz wypracować oczekiwany wizerunek w oczach konsumentów. Wyznaczanie buyer persona pomaga osiągać te cele za sprawą:
- dostosowania oferty do potrzeb konsumentów,
- wyboru odpowiednich kanałów do komunikacji z klientami,
- tworzenia treści, które interesują potencjalnych klientów firmy,
- odpowiedniego doboru formy komunikacji, słownictwa itp.,
- tworzenia skutecznych wezwań do działania (call to action) w komunikacji marketingowej.
Zastosowanie buyer persona w marketingu ma sens dla każdego typu biznesu, ponieważ pomaga lepiej poznać klienta, a tym samym skuteczniej sprzedawać produkty czy usługi. To narzędzie jest jednak szczególnie przydatne wszędzie tam, gdzie można dostrzec bardzo wyraźną segmentację klientów. Ma również ogromne znaczenie w segmencie B2B, ponieważ charakteryzuje się on znacznie dłuższym i bardziej skomplikowanym procesem pozyskania klienta.
Skuteczny marketing w e-commerce – buyer persona
E-commerce jak najbardziej stanowi branżę, w której przydaje się buyer persona. W marketingu dla tego segmentu warto bowiem postawić na jak najbardziej spersonalizowaną komunikację. Konkurencja w handlu online staje się zacięta, dlatego każda przewaga ma ogromne znaczenie. Dobrze poznając swoich klientów, będziesz w stanie nie tylko uzyskać wyższy wskaźnik konwersji, ale również ograniczyć koszty związane z marketingiem czy przygotowaniem oferty. W skutecznym biznesie nie ma miejsca na działania prowadzone „na oślep”, dlatego warto postawić na sprawdzone narzędzia – takie jak buyer persona!