Obsługa prawna to obowiązkowa usługa dla każdej firmy, także internetowej. Najlepiej, by była stała, bo dedykowany radca prawny po pierwsze zna sytuację firmy, po drugie jest na bieżąco ze zmianami w prawie i może szybko reagować. Istnieją jednak trzy sytuacje, w których obsługa prawna e-commerce staje się szczególnie ważna. Poznaj je!
Założenie sklepu internetowego
Wzmożona i szczegółowa obsługa prawna sklepów internetowych niezbędna jest już na wczesnym etapie działalności – podczas powstawania sklepu, przed udostępnieniem go klientom. To właśnie wtedy musi powstać i zostać właściwie wdrożone RODO (regulamin, klauzule), polityki sklepowe (prywatności, bezpieczeństwa, cookies), opcje wyboru ustawień prywatności, regulaminy (sklepu, świadczenia usług drogą elektroniczną, przekazywania danych osobom trzecim).
Zmiana strony internetowej
Kolejna zintensyfikowana praca radcy prawnego niezbędna będzie podczas wdrażania zmian technicznych i wizualnych na stronie internetowej. Nowe widgety, szablon czy panele rejestracji i logowania wymagają od prawnika przejrzenia witryny i sprawdzenia, w których miejscach musi się pojawić regulamin, w jakiej formie, a także jakie opcje wyboru należy pozostawić klientom. Radca prawny może też zweryfikować, co nie działa – chroniąc tym samym przedsiębiorcę przed karą – oraz jakie zmiany należy cofnąć, ponieważ nie są zgodne z prawem.
Kampania reklamowa sklepu internetowego
Mogłoby się wydawać, że podczas tworzenia szeroko zakrojonej kampanii reklamowej niezbędna jest tylko obsługa ze strony firmy marketingowej. A jednak i tutaj ogromną rolę pełni radca prawny. Należy stworzyć bądź zweryfikować regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, przeanalizować zbieranie danych do personalizowania reklamy, przesyłanie ofert mailowo lub korzystanie z promocji telefonicznej. Należy też ubezpieczyć się na wypadek skarg i konfliktów na linii przedsiębiorca-klient.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Radca Prawny Małgorzata Maciejewska.
Zdj. Shutterstock