Społeczna odpowiedzialność biznesu – co to jest CSR i jakie są realne korzyści odpowiedzialnego biznesu? Cz. I
Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu jest coraz częściej wykorzystywane podczas promocji firmy. Czym tak właściwie jest odpowiedzialny biznes? Czy wiąże się on z dodatkowymi kosztami dla firmy? Czy społeczna odpowiedzialność biznesu jest działaniem PR’owym? Jakie korzyści płyną ze społecznej odpowiedzialności biznesu?
Społeczna odpowiedzialność biznesu a PR – czym się różnią?
Firmy, które szczycą się działaniami w ramach społecznej odpowiedzialności, często oskarżane są o działanie jedynie na rzecz interesu firmy. Oczywiście aktywność, jaka jest podejmowana w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, buduje pozytywny wizerunek firmy. Należy jednak pamiętać, że żadna firma nie jest zobligowana do prowadzenia działań CSR i nawet jeśli działaniami tymi zyskuje PR’owo, zawsze korzyści odczuwa także lokalna (i nie tylko) ludność.
Co więcej, niektóre firmy świadomie rezygnują z działań w ramach społecznej odpowiedzialności, kalkulując koszty, jakie by ona pochłonęła. Pamiętajmy, że CSR to rozbudowana strategia, która obejmuje najczęściej kilka form działalności – od zmniejszania zanieczyszczeń, przez prowadzenie różnorodnych badań po prowadzenie odpowiedzialnej promocji firmy. Są firmy, które w swoim budżecie przewidują fundusze na kary za zanieczyszczanie środowiska – opłacają się one bardziej, niż wprowadzenie kosztownych innowacji technologicznych, które z kolei podniosłyby ceny ich produktów i zmniejszyły liczbę klientów.
Społeczna odpowiedzialność biznesu a marketing i reklama
Działania CSR wiążą się często z dużymi kosztami, które firma mogłaby wydać na PR lub reklamę. Pamiętajmy przy tym, że reklama i marketing są działaniami skuteczniejszymi, celniej trafiającym w target, często więc tańszymi. Oskarżenia wobec firmy o działania populistyczne może zniechęcić wielu przedsiębiorców do takiej działalności, niestety ze stratą dla nas wszystkich. Dla równowagi firmy, które aktywnie działają na rzecz społeczności lokalnych, otrzymują nagrody dla firm, które dodatkowo podnoszą prestiż firmy w oczach pracowników, klientów i wspólników.
CSR – jakie działania może podjąć przedsiębiorstwo w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu?
W zależności od możliwości finansowych i kadrowych, a także od charakteru danego przedsiębiorstwa, firma może działać na rzecz lokalnej społeczności w różny sposób. Może to być wolontariat pracowników, którzy wspólnie obierają cel, np. dom dziecka. Może to być wdrożenie do lokalnych szkół programów edukacyjnych przez producentów żywności lub programu badań prawidłowej postawy przez prywatną klinikę ortopedyczną.
Mogą to być także kampanie społeczne prowadzone na znacznie szerszą skalę. Czasami firmy współpracują ze sobą, dzięki czemu program jest jeszcze efektywniejszy. Przykładem może być szkoła ecodrivingu, która wraz z producentem nowoczesnych rozwiązań tworzą symulatory jazdy i uczą kierowców ekonomicznej i bezpiecznej jazdy.
Popularnym ostatnio narzędziem społecznej odpowiedzialności biznesu jest ograniczanie emisji śmieci, spalin i innych zanieczyszczeń. Takimi działaniami chwalą się niemal wszyscy producenci wyrobów farmaceutycznych i kosmetycznych. Nie ma określonych, jedynie słusznych sposobów na wdrażanie społecznej odpowiedzialności – wszystko zależy od możliwości, ale i kreatywności zarówno dużych korporacji, jak i mniejszych firm lokalnych. W kolejnej części dowiecie się, jakie korzyści ze społecznej odpowiedzialności biznesu płyną dla społeczeństwa i jakie dla firmy, która podejmuje się takich działań.